Megosztó mozik: Solaris, Stalker
Andrei Tarkovszkij

Andrei Tarkovszkij

Andrej Tarkovszkij szovjet-orosz filmrendező munkássága minden tiszteletreméltósága
mellett megosztja a sci-fi rajongókat. A rendező ugyanis két olyan,
motívumaiban ambivalens sztorihoz nyúlt, mint Stanislaw Lem Solarisa, és a
Sztrugackij fivérek Piknik az árokparton című műve. Ez utóbbi szélesebb körben
Stalker címen ismertebb. Mindkét irodalmi alkotás a fajsúlyos kategóriába esik,
nem feltétlenül a felhőtlen szórakoztatást garantálják.

Minden szempontból a tudományos-fantasztikum legszebb, és legelemibb kötelességét hivatottak az
olvasó elé tárni, ami nem más, mint a komplex gondolkodásra való készség
fejlesztése. Szimbólumrendszerük a könnyedebb, felszínesebb, mondhatni
szájbarágósabb történeteket favorizálók számára szinte kibogozhatatlan, és
érthetetlen, nem meglepő tehát, hogy bizonyos körökben a műveltség fokmérőjévé
vált e két mű olvasása, és feldolgozásának képessége.

Tarkovszkij mester minden igyekezete mellett az e két sztoriból készült filmekért kapott jócskán hideget és meleget is. A
Stalker esetében az orosz írópáros jóváhagyásával készítette el a
forgatókönyvet, mégis, azok, akik ismerik mind az eredeti történetet, mind
pedig a filmet joggal kérdezhetik, hogy de hát mi köze a kettőnek egymáshoz?!

A film ugyanis egy teljesen önálló alkotássá lényegült, amit a Sztrugackij
fivérek is elismertek. Tavaly a Metropolis Media Kiadó gondozásában jelent meg
az eredeti Stalker teljes, cenzúrázatlan változata, a függelék a Tarkovszkij által
jegyzett forgatókönyvet is tartalmazza.

Kovács Rhewa Andrea

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás