A felnik megvételekor örök kérdés a súly és hogy az milyen hatással is van a járgányra. Rengetegen fordulnak azzal a kérdéssel a szakemberekhez, hogy ugyanolyan hatással van-e a Suzuki Vitara felni és az utastér súlya a teljesítményre? Például a verda kerekeinek 6 kilogrammos súlynyereségét össze lehet-e hasonlítani egy könnyebb utastér ugyancsak 6 kilogrammos súlynyereségével?
Nos, a válasz nem, hiszen a kerék, ugye az abroncs és a felni együttese egy nem felfüggesztett, tehát rugózatlan tömeg, amire két erő hat. Az egyik az áttételi energia, mert ugye a kerekek előre haladnak, a másik pedig a forgási energia, hiszen a Suzuki Vitara felni és az abroncs forog menet közben.
A gépkocsik rugózatlan tömege egy olyan részt alkot, ami az úttest hullámzását mindig követi. Tehát az 1 kg rugózatlan tömegelőny több kilogrammnyi rugózott tömegnek felel meg. Ugyanakkor, van, hogy jobb a súlyveszteség és van, hogy előnyösebbnek bizonyul a súly gyarapodása.
Például nyáron a teljesítmény optimizálásához a jármű rugózatlan tömegének a csökkentése a cél, aminek köszönhetően javulhat a fékezés, az úttartás, a gyorsulás és a vezetési érzés is úgy, hogy közben csökken a fogyasztás. A téli teljesítménynél más a helyzet, hiszen itt a tapadás a fontos. Jobb hát, ha nehezebb a Suzuki Vitara felni, ugyanis így javul a tapadási képesség, mert a kerék és a talaj közti kapcsolati erő megnő.
A Renault Clio alufelni szerepe a gyorsulásban, fékezésben és fogyasztásban
Számos módon kihat a keréktárcsa egy kocsi teljesítményére. Például minél nehezebb az Renault Clio alufelni, annál nagyobb erőre van szükség annak a megmozdításához, gyorsulásához és a lefékezéséhez. A nehéz kerék magasabb motornyomatékot igényel, ami lassítja a gyorsulást.
Fordítva is igaz, a könnyebb kerék jobban gyorsul. Érthető, hogy sokkan kevesebb erőre van szükség az 1 kilogrammos Renault Clio alufelni lefékezéséhez, mint egy 5 kilóséhoz. Illetve ottvan a fogyasztás kérdése is. Az autó üzemanyag-fogyasztása részben attól függ, hogy gyorsításhoz mekkora energiát kell kifejtenie a motornak. Itt is érvényes, hogy a könnyebb kerék alacsonyabb energiafelhasználással gyorsul.